مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شیراز از اسفند 1386 آغاز بکار نمود و در شهریور 1387 بصورت غیر مصوب در بیمارستان شهید چمران به فعالیت خود ادامه داد. با همت اعضای هیئت علمی مرکز و پیگیری مجدانه توسط ریاست مرکز و اعضاء و حمایت رياست محترم دانشگاه این مرکز در خرداد 1392 موفق به اخذ موافقت قطعی از معاونت تحقيقات و فناوری وزارت متبوع شد.

Feature Slides

بررسی اهمیت و جایگاه مغز در بدن در نخستین مدرسه تابستانی علوم اعصاب شناختی به میزبانی مرکز تحقیقات علوم اعصاب شیراز



1396-6-7

نخستین مدرسه تابستانی علوم اعصاب شناختی مرکز تحقیقات علوم اعصاب شیراز، با هدف بررسی اهمیت و جایگاه مغز در بدن، به میزبانی شیراز، آغاز به کار کرد.

به گزارش "وب دا" در شیراز، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: مدرسه تابستانه یک روش برای آموزش به نسل جوان دانشجو و افراد علاقه مند است.

دکتر "سید بصیر هاشمی"، افزود: در این مدرسه ها، دانشجویان علاقه مند به حوزه نوروساینس و علوم اعصاب، با استفاده از تجربیات صاحب نظران، با جزییات این رشته و پیشرفت های آن آشنا می شوند و امیدواریم این نوع نشست ها، باعث قوی تر و به روزتر شدن نسل های آینده در این رشته های خاص باشد، زیرا نوروساینس، در حوزه پژوهش، بالینی و کاربردهای بالینی، بسیار کمک کننده است.



او ادامه داد: انتظار داریم با ارتباط قوی حوزه علوم پایه و بالینی و رشته های مختلف آن، ارتباط بین بخشی خوبی به وجود بیاید تا این رشته گسترش پیدا کند و بتوانیم نتایج تحقیقات را به صورت عملیاتی اجرا کنیم.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه، اضافه کرد: به عنوان مثال در کاشت حلزون شنوایی و یا کاشت ساقه مغز، گروه نوروساینس با برنامه ریزی های خود و استفاده از ابزارهای خاص، کمک می کنند که عمل جراحی با اطمینان بیشتر و کمترین آسیب،  انجام شود.

دکتر هاشمی، بیان کرد: نوروساینس یکی از مراکز تحقیقاتی دانشگاه در حوزه معاونت پژوهشی است و فعالیت های خوبی را با تجهیزات به روز انجام داده که به ارتقای کیفیت پژوهشی در دانشگاه، کمک می کند.



استاد گروه جراحی مغز و اعصاب، رییس نخستین مدرسه تابستانی علوم اعصاب شناختی و رییس مرکز تحقیقات علوم اعصاب شیراز نیز در آیین آغاز به کار این مدرسه تابستانه، با اشاره به گسترش روزافزون رشته های مرتبط با علوم اعصاب که موجب استقبال پژوهشگران و دانشجویان بسیاری از این رشته شده است، گفت: بدیهی است که با توجه به پیچیدگی های منحصر به فرد در زمینه علوم اعصاب، تکنیک ها، دستگاه ها و روش های روزآمدی در این رشته و رشته های وابسته به آن مورد استفاده قرار می گیرد که در مرز دانش قرار دارند و علاوه بر این، به دلیل ماهیت علوم اعصاب، امکان همکاری بین رشته ای گسترده ای بین تخصص های مختلف وجود دارد.

دکتر "مجیدرضا فرخی"، موضوع این مدرسه تابستانی را حافظه  عنوان کرد که یکی از شاخه های بسیار مهم علوم اعصاب در حوزه علوم شناختی به شمار می رود و افزود: در نخستین مدرسه تابستانه علوم اعصاب، ما برآنیم تا به معرفی تئوریک و عملی اصول بنیادی و مهمترین روش های تحقیق مورد استفاده در این رشته، با محوریت حافظه و یادگیری بپردازیم.



او هدف کلی از برگزاری این مدرسه تابستانه را آموزش و توانمندسازی دانشجویان پزشکی در زمینه تکنیک های نوین مورد استفاده در علوم اعصاب، عنوان کرد.

دکتر فرخی، ادامه داد: آشنایی کلی با علوم اعصاب، آشنایی با مسیرهای آناتومی و فیزیولوژیک حافظه، کاربرد تکنیک های نوین مانند EEG، FMRI و TMS در بررسی و درمان اختلالات حافظه، آشنایی با مدل های سلولی، مولکولی و حیوانی در بررسی اختلالات حافظه، کاربرد سلول های بنیادی در درمان اختلالات حافظه، آشنایی با رویکرد سایکوفیزیک و علوم اعصاب محاسباتی در مطالعات حافظه، از اهداف اختصاصی این مدرسه تابستانه به شمار می رود، همچنین هدف کاربردی این مدرسه، ایجاد انگیزه برای افزایش آگاهی در زمینه علوم اعصاب در بین دانشجویان است.

رییس نخستین مدرسه تابستانی علوم اعصاب شناختی، اضافه کرد: نوروساینس از حیطه ها و ارتباطات گسترده مختلفی شکل گرفته که علوم پایه و بالینی را شامل می شود؛ همچنین علوم اعصاب یک مجموعه ای از رشته های مختلفی است که این حیطه ها را پیش می برد.



این استاد گروه جراحی مغز و اعصاب دانشگاه، بیان کرد: با توجه به جایگاه و اهمیت مغز، نوروساینس از ویژگی خاصی برخوردار است، زیرا با ایجاد هرگونه آسیبی به مغز، برای دیگر سیستم های بدن نیز عارضه به وجود می آید.

رییس مرکز تحقیقات علوم اعصاب شیراز، گفت: در آموزه های مذهبی، به مغز به عنوان جایگاه عقل، تفکر و بینش، بسیار اهمیت داده شده است و هرگونه حیطه علمی که بتواند از این جایگاه فیزیولوژیک و آناتومیک حمایت کند، نقش موثری در پیشبرد اهداف بهداشتی زندگی انسان و تکامل بشر دارد.

دکتر فرخی، افزود: مرکز تحقیقات علوم اعصاب به عنوان یکی از مراکز تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، از سال 87 کار خود را آغاز کرده و به پشتوانه مصوبه شورای آموزشی و پژوهشی مرکز و با حمایت مدیریت دانشگاه و معاونت پژوهشی، گام جدی در پیشبرد علوم اعصاب در امر آموزش و پژوهش با همکاری اعضای هیات علمی، برداشته است.

دبیر اجرایی نخستین مدرسه تابستانه علوم اعصاب شناختی مرکز تحقیقات علوم اعصاب شیراز، گفت: در این مدرسه تابستانه، در خصوص آشنایی با آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز، استفاده از FMRI، TMS، EEG در بررسی حافظه، آشنایی با علوم اعصاب و بررسی انواع مدالیته های MRIنخاعی، نوروآناتومی و فیزیولوژی حافظه، سایکوفیزیک و استفاده از آن در مطالعات حافظه، اختلالات تکاملی مرتبط با حافظه، مدل های حیوانی و سلولی مولکولی بررسی حافظه، تاریخچه علوم اعصاب، توضیحاتی ارایه می شود.

دکتر "مجتبی کشاورز"، افزود: این مدرسه تابستانه، با حضور اساتید بین الملی کشور و دانشگاه برگزار می شود که شرکت کنندگان علاوه بر آگاهی از به روزترین مسایل مرتبط با حافظه و یادگیری به صورت تئوریک و عملی، با مهمترین تکنیک های تحقیق در زمینه حافظه و یادگیری آشنا می شوند.



استاد گروه فیزیک پزشکی و مهندسی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و رییس آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز، گفت: این آزمایشگاه با تجهیزات به روز، خدمات پیشرفته ای ارایه می دهد و تمامی محققان از دانشگاه های کشور، می توانند از این امکانات استفاده کنند.

دکتر "محمدرضا آی"، افزود: برگزاری این چنین مدارس، می تواند به رشد علوم اعصاب و نقشه برداری مغز در کشور کمک کند، همچنین دانشجویان و محققان جوان در این مدارس، با اصول فیزیکی آشنا و به صورت عملیاتی با دستگاه ها کار می کنند و با استفاده از تجربیات اساتید برجسته، تحقیقات آینده خود را انتخاب کنند.

رییس آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز، ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی شیراز در حوزه علوم اعصاب، فعالیت های خود را با اساتید برجسته آغاز کرده و جزو دانشگاه های برتر در این حوزه است و  نوید خوبی می دهد که بتوانیم تمامی استان ها جنوب کشور را با کمک این دانشگاه رشد دهیم.

مدرسه تابستانی علوم اعصاب شناختی، از ششم شهریور آغاز و تا نهم شهریور، ادامه دارد.